ایـدۀ دستگردهای ساسانـی
نویسنده
چکیده مقاله:
بازماندههای باستانشناختی فرهنگ شکار و یا منسوب به دستگرد در ایران باستان که تاکنون کاوش و معرفی شدهاند را میتوان به دو گروه اشکانی و ساسانی طبقهبندی کرد؛ و در این نوشتار، ایدة اصلی نویسنده این است که معماری شکارگاهها و ساخت دستگرد در ایران باستان، اصالتاً ساسانی است؛ و از دوران اشکانیان و هخامنشیان، هنوز شواهد روشن و تردیدناپذیری ندارد. هرچند شواهد باستانشناختی از رواج سنت شکار در میان طبقة اشرافی پارتی بهدست آمده است، اما دربارة آثار دستگرد و کوشکهای شکارگاهی در عهد اشکانی هنوز نمیتوان به یقین سخن گفت؛ با اینحال، شاید بتوان بنای چهارتاقی کوهستانی معروف به پاوویون قلعة ضحاک در آذرآبادگان را گونهای دستگرد پنداشت؛ که البته اثبات و یا انکار این فرضیة نویسنده، نیازمند کاوشهای بیشتر در آینده است. پس از عهد اشکانی، نمایش صحنههای شکار و نخجیر در هنر ساسانی نمود بیشتری یافته است که البته ریشه در نمایش شکار گراز در هنر اشکانی دارد؛ اما صرفنظر از آثار هنری مرتبط با سنت نخجیر و شکارگری منسوب به عهد ساسانی، شواهد باستانشناختی از ناحیة کرمانشاهان بر وجود نخجیرگاههای سلطنتی و دستگردهای متناسب با سنت و فرهنگ شکار در بارگاه ساسانیان تأکید میکند؛ که در این نوشتار، سه محوطة باستانی تاقبستان و کنگاور و فرهادتراش بیستون بهعنوان شکارگاه سلطنتی و دستگردهای ساسانی پیشنهاد میشود.
منابع مشابه
طبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی
ساسانیان پارسینژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود 5 قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بیشماری از معماری، نقشبرجسته، نقاشی، پارچهبافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشهای، جنگافزار و سکههای ارزشمندی بهجهت نقش و نگارهای نمادین و خطنگارههای پهلوی خلق کردند که شماری از آنها برجای مانده است. هنر ساسانی، هنر «نوین ایرانی» است که سنتهای پیشین را در خود دارد و با منظرهسازیهای ...
متن کاملطبیـعت و عناصـر منظر در فرهـنگ و هنـر ساسانـی
ساسانیان پارسی نژاد که وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند حدود 5 قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و آثار بی شماری از معماری، نقش برجسته، نقاشی، پارچه بافی، ظروف، اشیای فلزی و شیشه ای، جنگ افزار و سکه های ارزشمندی به جهت نقش و نگارهای نمادین و خط نگاره های پهلوی خلق کردند که شماری از آن ها بر جای مانده است. هنر ساسانی، هنر «نوین ایرانی» است که سنت های پیشین را در خود دارد و با منظره سازی های ب...
متن کامل«اَناهیتا» الگـوی زن ایرانـی با تکیـه بر فرهنـگ و هنر ساسانـی
در فرهنگ ایرانزمین، زن نماد مهر و عشق، سازندگی و باروری، پاکی و عفاف بشمار میرود. از گذشتههای دور شکلگیری و بنیاد خانواده بر دوش زنان بوده است، مادرانی که با سختکوشی، فداکاری، تدبیر و عاقبتاندیشی مردان و کودکان را سرپرستی کرده، با درایت و عنایت خداوندی و به نیروی مهر و عاطفه خانه و خانواده را سر و سامان میدادند. کشف صدها تندیسه از حفریات باستانشناسی در شوش، تپه سراب کرمانشاه، تورنگ تپه ...
متن کامل«اَناهیتا» الگـوی زن ایرانـی با تکیـه بر فرهنـگ و هنر ساسانـی
در فرهنگ ایران زمین، زن نماد مهر و عشق، سازندگی و باروری، پاکی و عفاف بشمار می رود. از گذشته های دور شکل گیری و بنیاد خانواده بر دوش زنان بوده است، مادرانی که با سخت کوشی، فداکاری، تدبیر و عاقبت اندیشی مردان و کودکان را سرپرستی کرده، با درایت و عنایت خداوندی و به نیروی مهر و عاطفه خانه و خانواده را سر و سامان می دادند. کشف صدها تندیسه از حفریات باستان شناسی در شوش، تپه سراب کرمانشاه، تورنگ تپه ...
متن کاملمطالعه ملات چسباننده منسوب به دوره ساسانی در بنای معبد آناهیتا کنگاور
بنای تاریخی معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگـاور بر سر راه همدان به کـرمانشاه واقـع شـده است. این بنا تا زمـان ساسانیان آباد بوده، ولی پس از غلبه عرب ها به ایـران ویران شد و در طـول صدهـا سال مردم کنگاور با پخت ملات گـچ دیواره های معبد آناهیتا باعث تخریب این بنا شده اند. کار علمی باستان شناسی توسط هیئت ایرانی از سال 1347 آغاز و به مدت چهل سال ادامـه یافت در نتایج این تحقیقات و منابع تاریخی آمده ا...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 3 شماره 8
صفحات 19- 24
تاریخ انتشار 2015-07-01
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023